Het basisklimaat omvat de omstandigheden waarin kinderen een hechtingsrelatie aangaan met hun verzorgingsfiguren. Deze hechtingsrelatie is een geheel van ideeën en verwachtingen rond de verzorgingsfiguren (helpen en troosten zij mij, maken zij plezier met mij?) en rond zichzelf (ben ik de moeite waard?). Zonder stevig en warm basisklimaat valt de piramide in elkaar. Als dit ontbreekt, hebben alle andere opvoedingsvaardigheden daarom, kort gesteld, geen enkel duurzaam effect.
Kinderen die leren dat de verzorgingsfiguren (voorspelbaar) beschikbaar zijn, ontwikkelen een veilige hechting. Hiervoor moeten de verzorgingsfiguren zowel een veilige basis vormen van waaruit kinderen de wereld kunnen verkennen, als een veilige haven zijn om toe te komen in tijden van stress. Dit wordt weergegeven in de cirkel van veiligheid (Zeanah, Berlin & Boris, 2011).
Werk speels rond het basisklimaat met vertrouwensspelletjes.
Gedrag aanleren of versterken gebeurt door dit gedrag te belonen. Dat is het idee achter leerwet 1 die bij Leerprocessen wordt omschreven.
Belonen kan op verschillende manieren. Iets leuk toevoegen, zoals een compliment geven, is hiervan een voorbeeld.
Complimenten
Zelfvertrouwen van kinderen en volwassenen wordt opgebouwd door de reacties uit de omgeving, vooral de directe omgeving. Hoe meer positieve opmerkingen en aanmoedigingen na gewenst gedrag, hoe sterker het zelfvertrouwen van een kind wordt. Het omgekeerde geldt voor negatieve opmerkingen en afbrekende kritiek.
Kinderen die zich zelfzekerder voelen, voelen zich meer op hun gemak in verschillende situaties. Zij hebben het ook makkelijker met overgangen naar nieuwe situaties en zijn minder bang om nieuwe dingen uit te proberen in deze situaties.
Belonen in de vorm van complimenten geven heeft interessante ‘nevenwerkingen’:
Aanmoedigingen
Aanmoedigingen in allerlei vormen maken het beste recept om het zelfvertrouwen van kinderen te versterken. Let op volgende ingrediënten:
Hoe kan je aanmoedigen?
De pijl hieronder geeft de evolutie in het aanvaarden van complimenten weer:
Beloningen
Aanmoedigen (= sociale beloning) is soms onvoldoende om positief gedrag te stimuleren. Gewenst gedrag kan nog eens extra in de verf gezet worden door er een tastbaar, leuk gevolg aan te koppelen. Sociale beloningen kan je daarom tijdelijk versterken met een materiële of actiebeloning.
Sommige kinderen hebben nood aan iets extra om nieuw gewenst gedrag aan te leren. Een beloningssysteem kan dan een 'formele manier' zijn om van een afspraak een gewoonte te maken. Het grote voordeel is dat er meer duidelijkheid is voor het kind. Daarnaast helpt het jou als begeleider om dagelijks aandacht te hebben voor gewenst gedrag.
Hieronder volgen enkele belangrijke stappen in het opstellen van een zinvol beloningssysteem:
Werk speels rond belonen rond aanmoedigen en complimenten.