In deze opvoedingspiramide (piramide van ouderlijk gedrag, Webster-Stratton & Hancock, 1998) lees je met welke stenen je kan bouwen aan opvoeden.
Een stevig huis steunt op een stevige fundering. Neem de fundering of de basis weg en de muren van het huis zullen minder stevig rechtstaan.
De sfeer thuis kunnen we ook een fundering noemen. Ze vormt de basis van de opvoeding die je aan je kinderen geeft. Deze sfeer of dit basisklimaat is er niet in 1, 2, 3. Elke dag opnieuw is hier aandacht en energie voor nodig.
Door te belonen maak je duidelijk wat je goed vindt. Met complimenten kan je zelfs letterlijk uitspreken wat leuk is (bv.: “Fijn dat je opruimt als ik het vraag”).
Het kan ook minder opvallend. Soms zegt een knipoog, schouderklopje of dikke duim zonder woorden: “Wat jij doet is goed.”
Als we kinderen leuke aandacht geven voor wat ze goed doen, helpen we hen om dit meer te doen. Want: hoe meer ze dit doen, hoe meer positieve aandacht ze krijgen. Door te belonen kunnen we dus gedrag (bv.: opruimen) aanleren.
Er zijn drie soorten beloningen, de 3 D’s:
Kinderen vinden de doe-beloningen meestal het leukst. Als ouders sla je op dat moment ook twee vliegen in één klap: met een doe-beloning werk je ook aan het warme basisklimaat.
Soms is er meer nodig dan de 3D-beloningen om iets aan te leren. Je kan dan iets extra in elkaar steken: een beloningssysteem. Een beloningssysteem is sterk als het positief is. Je spreekt af met je kind wat het méér moet doen en geeft een beloning als het lukt. Wanneer het niet lukt, kan je aanmoedigen. Een beloning wordt niet afgenomen. Je kan dus alleen maar winnen, nooit verliezen.
Klik hier om een beloningssysteem in elkaar te steken. [4]
Links
[1] https://www.trajectopmaat.be/begeleiders/opvoedingspiramide
[2] https://www.trajectopmaat.be/print/124?step=0
[3] https://www.trajectopmaat.be/print/124?step=1
[4] http://www.trajectopmaat.be/activiteit/beloningssysteem
[5] https://www.trajectopmaat.be/print/124?step=2