Plaagdoofspel

Doelen

De kinderen:

  • blijven rustig wanneer de anderen hen plagen.
  • bedenken/benoemen manieren die helpen om rustig te blijven.

Duur

Vijf minuten per ronde

Materiaal

  • Prentenblad (zie bijlage)
  • Stopwatch of uurwerk met secondewijzer

Verloop

Laat één kind tien seconden lang kijken naar een prentenblad met als opdracht: zoveel mogelijk prenten onthouden. Laat de anderen dit kind vervolgens 15 seconden lang (op een beleefde manier) plagen: gekke bekken trekken, geluiden maken, vragen stellen die afleiden,… Na deze plaagtijd probeert het kind alle prenten op te noemen die het zich herinnert.
Laat iedereen aan de beurt komen en werk met een aangepast prentenblad (meer/minder prenten om te houden).

Bespreek na elke ronde hoe het was om de prenten te proberen onthouden:

  • Waarom is de opdracht wel of niet gelukt?
  • Hoe voelde jij je tijdens het plagen?
  • Had dit gevoel invloed op jouw concentratie?

Breng tot slot het begrip ‘negeren’ aan. Vraag de kinderen wat dit betekent:

  • Wat is ‘negeren’?
  • Hoe kan je negeren?
  • Wat is er moeilijk aan negeren?
  • Wat helpt jou om te negeren?
    Bv.: Je concentreren op iets anders helpt om vervelend geplaag van anderen te negeren. ‘Plaagdoof zijn’ is dus een mogelijke oplossing voor plagen, maar het is natuurlijk niet altijd even makkelijk.

Opmerking: Het prentenblad in bijlage is gemaakt met afbeeldingen van www.sclera.be.


Bijlagen: 
PDF icon Download Bijlage Prentenblad.pdf (62.1 KB)