Pimpampet

Doelen

De kinderen:

  • bedenken zoveel mogelijk verschillende oplossingen.

Duur

Een kwartier

Materiaal

  • (Eventueel) pen en papier
  • De tweede prent van probleemoplossing - stap 2 (zie bijlage)

Verloop

Je overloopt in je hoofd het alfabet en laat één van de kinderen ‘stop’ zeggen. De letter waar je gestopt bent, zeg je luidop samen met een opdracht. Mogelijke opdrachten zijn:
- Bedenk zoveel mogelijk meisjesnamen (of jongensnamen) met de letter…
- Bedenk zoveel mogelijk dingen om te eten met de letter…
- Bedenk zoveel mogelijk dieren met de letter…
- Bedenk zoveel mogelijk voorwerpen met de letter…

Je kan de kinderen hun antwoorden luidop laten opnoemen of ze laten opschrijven op een blad papier. Nadien kan je vergelijken.

Maak ter afronding de overstap naar de stappen van probleemoplossing. Breng Toms tweede prent van probleemoplossing aan. Bespreek met de kinderen het belang van meerdere mogelijke oplossingen: wanneer het ene idee niet werkt, kan je een ander idee proberen dat misschien wel werkt. Zo heb je meer kansen om je probleem op te lossen.
De kinderen probeerden bij dit spel zoveel mogelijk ... te bedenken. Moedig hen aan op om dezelfde manier aan de slag te gaan wanneer ze oplossingen bedenken bij een probleem: hoe meer, hoe beter.

Let op! Bij deze stap geldt: er bestaan geen slechte oplossingen. Om het denkproces aan te moedigen kan elk idee daarom een oplossing zijn (ook bv. slaan). Er wordt pas bij stap 3 (kiezen van een oplossing) gekeken naar ‘goede’ oplossingen. Dit zijn haalbare oplossingen die leuk zijn voor iedereen.


Op basis van vraag- en antwoordspel van Jumbo.


Bijlagen: 
PDF icon Download stap2-probleemoplossing.pdf (995.88 KB)